srijeda, 10. listopada 2012.

Pretjecanje na cesti, gdje i kako?



 Prema procjenama i statistikama HAK-a, najviše prometnih nesreća na hrvatskim cestama izazivaju vozači kod pretjecanja.
Što je pretjecanje?. Pretjecanje je situacija, odnosno namjera vozača kad ima vozilo ispred sebe, te ga namjerava prestići. Pritom treba imati na umu slijedeće činjenice: 
  • Brzinu vozila ispred sebe. Vožnjom u slijedu iza vozila koje se kreće ispred vas ustanoviti brzinu njegovog kretanja. Imati na umu činjenicu da vama za preticanje tog vozila treba brzina uvećana za cca 25%. To znači da brzina vozila ispred vas ako iznosi 60 km/h, vama treba 75 km/h da bi ga mogli prestići. Taj broj se linearno povećava što je brzina vozila pred vama veća.
  • Snaga i mogućnost vašeg vozila. Nikad nemojte precijeniti snagu vašeg vozila. Ako ste iskusan vozač znati ćete dali će vaša "pila" moći potegnuti u pretjecanju na siguran način.
  • Vidljivost na prometnici. Navedeni podaci važe za stanje idealne vidljivosti i stanje na kolniku (suho, bez leda, bez magle). Najveća opasnost kod pretjecanja je slaba vidljivost, skliski kolnik.
  • Ponašanje vozača kojeg namjeravate pretjecati. Ukoliko se vozač ispred vas vidljivo ponaša normalno, ne krivuda po cesti, ne ubrzava niti ne čini radnje koje bi ukazivale na to da se ponaša čudno, tek tada možete donijeti odluku u pretjecanju.   
      Radnje koje NIPOŠTO nemojte raditi pri odluci o pretjecanju!

  • Ne pretječite vozila ispred sebe ako nemate 100% čistu situaciju iz suprotnog smjera. To znači da suprotan smjer mora biti vidljiv što dalje, opet ovisno od brzine kretanja.
  • Ne početi pretjecanje na zavojitim dijelovima ceste bez obzira dali je suprotan smjer slobodan ili ne. Naime, iza zavoja se uvijek može netko pojaviti, naglo i neočekivano.
  • Ne vjerujte vozilu ispred sebe ako vam daje desni pokazivač smjera.Tko zna dali vozač to daje iz dobre ili druge namjere. Osobno sam iskusio tu situaciju. Sustigao sam vozača koji je davao desni pokazivač smera. Krenuo sam u pretjecanje bez dovoljno provjere i umalo.....! Naime, vozaču ispred mene je taj "žmigavac" radio vjerojatno nekoliko km, jer mu uređaj za zvučnu indikaciju nije radio. Vjerujte samo u sebe i svoje mogućnosti i sposobnosti. Imajte na umu da na prometnicama vrebaju razno-razni "pacijenti" za volanom
  • Ukoliko iza vas vozi nervozni vozač koje ja nazivam "pacijentima", te vas zvučnim i svjetlosnim signalima "nagovara" da krenete u pretjecanje. Zahvalite mu se na "uvjeravanju", uključite desni pokazivač, te mu dajte na znanje neka on pretječe koliko hoće. U slučaju nesreće, nećete ga bar imai na savjesti.
  • Nikad nemojte pretjecati više vozila u slijedu jer je to nesigurno ali i kažnjivo prema ZOSPC (Zakon o sigurnosti cestovnog prometa)
Ukoliko ste  se odlučili na pretjecanje, krenuli na lijevi trak, a s druge strane se pojavi vozilto, na vama je da odlučite. Budite odrješiti, jer tada vam sekunde odlučuju život, vama i vašim putnicima. Odlučite, dali imate vremena, mjesta i snage u KW vašeg vozila da se izvučete. Također je važno koga pretičete. Ako je to teretno vozilo sa prikolicom, najpametnije je da ostanete na lijevoj traci, kočite snažno i svjetlima dajte vozilu iz suprotnog smjera na znanje da se povlačite iz namjere pretjecanja.

Ovaj savjet ovisi o vama kao osobi i vama kao vozaču.  Dali ćete biti prisebni u datom trenutku, te dali ćete se izvući bez posljedica.