Financijska kriza u svijetu a i kod nas, znatno se očituje kod kupnje novih stvari, pa tako i kod automobila. Kupnja novog automobila pitanje je otplate kredita, pogotovo što je poznata situacija oko soredita u CHF u proteklin desetak godina.
Ukoliko se odlučite na kupnju rabljenog automobila, tu je stvar povoljnija, ali....
Kod rabljenog automobila mogu se sakrivati brojne zamke koje na prvi pogleda nije lako otkriti.
Najčešće podvale kod rabljenog automobila su slijedeće:
-
Skidanje stvarnog stanja prijeđenih kilometara.
Prijeđeni kilometri vozila osnovna su stavka stanja vozila što se tiče motora i karoserije. Kod automobila sa analognim pokazivačem kilometara to se vrlo lako primijeti jer su nijanse brojaka na brojčaniku različite. Tako ako je vozilo prevalilo npr 250.000 km, a na brojčaniku stoji 120.000, primijetit će se nivo odnosno visina prve cifre koja je vrtnjom unatrag malo ispod ostalih. Osim toga, nijansa boje uslijed "sakrivenosti" je tamnija od ostalih.
Vozila sa digitalnim brojčanicima se "friziraju" tako da za to treba poseban uređaj koji putem računala mijenja stanje. To je teško otkriti.
U svakom slučaju, zatražite od vlasnika servisnu knjižicu koju bi kod novijih vozila vlasnik trebao imati. Zatražite provjeru u ovlaštenom servisu koji će vas stajati oko 500 Kn.
Ukoliko se vlasnik nećka ili buni, slobodno mu zahvalite na ponudi.
-
Stanje motora, unutrašnjosti kabine i papučica vozila.
Ukoliko je vozilo pohabano, tu se misli na sjedišta (ne na navlake), a ima malo km, treba pripaziti.
Izlizane papučice kočnice i kvačila govore da auto ima mnogo km "u nogama". Zatražite od vlasnika da skine navlaku sa vozačkog sjedišta. Sjedište je obično istrošeno na vanjskom dijelu od ulaska i izlaska vozača. Također treba posvetiti pažnju vozačkim vratima automobila. Istrošenost "panta" na vratima rezultira klimanjem vrata gore-dolje. Pogled na motor odaje stanje motora.
Izbjegavajte oprane i sjajne motore, jer je to znak da vlasnik nešto skriva.
Obično se tu misli na puštanju ulja na nekim spojevima. Ukoliko je motor prašnjav, a nema tragova ulja. onda je to znak da je s motorom sve u redu. Stanje klipova i cilindara može se provjeriti na način da se motoru koji radi izvuče šipka ulja te se motor jače optereti "zaturira". Motor koji je u redu neće izbacivati ulje sa izvađenom šipkom niti dimiti, uz jako miris ulja. Jakio miris ulja iz otvora za šipku znači da su dotrajali klipni uljni prstenovi. Po mogućnosti zatražite od vlasnika (ako nije daleko sa mjestom na kojem parkira vozilo) da vam pokaže gdje to vozilo "spava". Istrošenost motora koji ispušta ulje vidi se na podu, te takav auto treba izbjegavati.
Dobar motor može imati i 300.000 i više km, pa da radi mirno, bez potresa, ravnomjerno "na leru", da dobro prima "gas" pri naglim pokretima papuče, te da se nakon puštanja gasa brzo umiri i nastavi raditi kako treba. Nažalost, pri pregledu automobila nećete moći ustanoviti potrošnju ulja. Normalna potrošnja ulja je cca 2 dcl na 3000 km. Ta potrošnja varira od vozila do vozila, stanja motora, način vožnje i kvaliteti ulja.
Upamtite: ako vlasnik kaže da vozilo "uopće ne troši ulje" ne stoji jer bi vozilo bez potrošnje ulja brzo "zaribalo" odnosno bilo uništeno.
Ukoliko vlasnik tvrdi da je vozilo ispravno, ali ga "samo treba registrirati", postupite ovako.
"Ja plaćam tehnički pregled ako je vozilo ispravno, a vi ako nije ispravno". reakcija vozača će vam sve odmah reći.