srijeda, 17. srpnja 2013.

Kako prepoznati prevarante kao kupce vaše nekretnine?


Do nedavno prevaranti su zaobilazili agencije za nekretnine, te prevare odrađivali sami, bez posrednika, jer im je vjerojatno bilo lakše tu rabotu izvesti bez rizika da ih netko stručan "provali". Međutim, vremena su se promijenila, i na tržištu prevara je nastupila kriza, te prevaranti pokušavaju zaraditi gdje god im se ukaže prilika.
Međutim, moram napomenuti da stranka koja je povjerila posao licenciranoj agenciji za nekretnine, koja iza sebe ima iskustvo i praksu, zasigurno neće biti prevarena, te će biti zaštićena, jer oko sebe ima stručne ljude koji će na vrijeme svaku vrstu pokušaja prevare prepoznati i spriječiti.
Za iznos provizije za posredovanje koju stranka plaća u ovim se situacijama ne plaća sam posao posredovanja, što je osnovni posao agencije, već i zaštita imovine stranke. Stoga pažljivo odaberite kome ćete povjeriti posao - jer to je početak i kraj svega.
U nastavku ću opisati nekoliko pokušaja prevara, kako bi ih čitatelji mogli na vrijeme prepoznati i spasiti se neželjenih posljedica.
Prevara 1
Gospođa u poznim godinama, ali "dobrodržeća", dolazi kao kupac. Stan joj se sviđa, oduševljena je rasporedom i funkcionalnošću... Jedino bi možda odvojila kuhinju od blagovaone, ipak je ona starog kova, navikla na takav raspored stana - voli kuhati i ne želi mirise u stanu.
Vrlo brzo se odlučuje kupiti stan! Platit će u gotovini, međutim novac joj je na računu u Austriji, jer je to zarada od fondova i imat će ga za 10-15 dana...
"Što je malo pričekati kad je dobar kupac u pitanju?", misle si prodavatelji. Ona neprestano dolazi u stan, gleda, mjeri ili se samo druži s prodavateljima... Prolaze dani, novaca nema, ali opravdanja su uvijek smislena i popraćena e-mail prepiskom između dobrostojeće gospođe, njezinog fond menadžera i bankara... i tako tjednima.
Na kraju gospođa dolazi u stan i pokazuje zadnji mail u kojem bankar austrijske banke traži da klijent uplati nešto novca za "ležarinu" kako bi banka tom istom klijentu (gospođi iz naše priče) isplatila "puuuno" novca na njen račun u hrvatskoj banci.
Naravno, gospođa nema novca za "ležarinu" te daje prijedlog prodavateljima neka joj oni posude ta sredstva, kako bi mogla kupiti njihov stan, i još predlaže da zbog novonastale situacije oni povise cijenu stana za 30%!
Ne moram vam reći da je gospođa bila odmah ispraćena iz stana i to od predstavnika agencije. Naime, prodavatelji su se već počeli i premišljati oko tog prijedloga?! Ostaje pitanje koliko je takvih stanova dobrostojeća gospođa obišla i ne kupila, već samo izvukla novac!
Prevara 2
Vlasnik trosobnog komfornog stana, moderno uređenog i opremljenog, je napokon pronašao odgovarajuće najmoprimce. Bračni par u ranim tridesetim godinama, bez djece, nepušači... On je menadžer u XY tvrtki, ona zaposlena kao stjuardesa i puno putuje. Nemaju svoj stan jer se sada ne isplati kupovati, isplativiji je najam, a i ne žele se vezati za jedno mjesto, žele biti mobilni, jer to od njih očekuje tržište rada.
Naravno nije im problem platiti najam i polog onoliko koliko vlasnik traži. A traži!
Oni bi odmah platili tri mjeseca unaprijed, polog i režije za sva 3 mjeseca, pa neka vlasnik sam podmiruje račune... Vlasniku zvuči idealno i već trlja ruke.
Međutim provjerom (kako to agencija u praksi zna raditi) dolazi se do spoznaje da spomenuti mladi bračni par iza sebe ima niz prijava za prijevaru i pokušaj prijevare, i to prodaje stanova koji nisu bili njihovi, već su lažirali dokumentaciju o vlasništvu. Naravno da su imali vremena za lažnu prodaju jer su sve prijašnje stanove unajmili na 3 mjeseca i platili unaprijed, pa nije bilo potrebe da vlasnik obilazi stan i eventualno se susretne s potencijalnim kupcima. Nakon što je agencija počela postavljati dodatna pitanja, kao za potrebe ugovora o najmu, prevaranti se više nikada nisu javili!
Prevara 3
Radi se o prevari koju nažalost ne može spriječiti agencija za nekretnine, nego samo kupac i to spuštanjem telefonske slušalice. Naime, s vremena na vrijeme u raznim tiskovinama i na specijaliziranim portalima za prodaju nekretnina pojavljuju se bombastični naslovi tipa "Najjeftiniji stan u Zagrebu", "Kuća na moru samo... eura!" (naravno ispod svake cijene), "Cijena najma dvosobnog stana na Trešnjevci samo 200 eura"... I, naravno, broj telefona s predznakom 060.
Stranka nazove, javi se netko s druge strane i traži, traži (to traje) i nudi sve i svašta, samo ne ono što je bilo oglašeno. Rezultat - nekoliko stotina kuna na telefonskom računu i kupoprodaja 0.
Nadam se da će ovaj tekst spriječiti barem jednu prevaru, podići razinu opreza prodavatelja i kupaca, te navesti sve sudionike na tržištu nekretnina da razmisle o cijeni upuštanja u posao za koji nisu dovoljno stručni. Time je njegova zadaća ispunjena.
Izvor: domosfera.hr