utorak, 18. prosinca 2012.

Kako uštedjeti na grijanju?

U eri visoikh računa za grijanje, postoji dosta načina kako se značajno može smanjiti iznos mjesečnih računa za grijanje prostora. Razlika u ponašanju pri štednji neće se gotovo ni primijetiti a uštede će biti znatne.

1. Smanjite temperaturu u prostoriji gdje boravite samo za 1 stupanj. To znači ako vam je sobni termostat podešen na 23 stupnja, smanjite za jednu "recku". Nećete to ni osjetiti a ušteda će vam biti dnevno za oko 1 m3.
2. Ne boravite u stanu u kratkim rukavima
3. Provjetravajte sobu širom otvorenog prozora svakog sata po 1 minutu a nikako da vam bude prozor "kipnut" cijelo vrijeme.
4. Gasite grijanje sat prije odlaska na spavanje. Izuzetak od ovog je ako je vani jako zima (-10 i niže), ostavite termostat da se cijevi ne zamrznu.
5. Zabrtvite prozore i vrata gumenim ili spužvastim brtvama.
6. Prostori koji se ne griju potrebno ih je zagrijati zbog opasnosti od pucanja cijevi zbog zanrzavanja.

Upamtite, cijevi koje su u zidu bez vanjske fasade smrznut će se ako je vani temperatura -5, stupnjeva 5 dana uzastopce.. Ukoliko je termo fasada na zgradi, smrzavanje će nastupiti kad je temperatura vani -15 stupnjeva.
Ukoliko imate termo ventile na radijatorima, nema brige, oni otvaraju protok vode ako u cijevima voda dostigne 0 stupnjeva.
Idealna temperatura u pojedinim prostorijama u stanu je:
24 stupnja u kupaonici
20 stupnjeva u dnevnom boravku
17 stupnjeva u spavaćoj sobi
15 stupnjeva u hodniku

Gore navedeno je provjereno na više načina tijelkom 3 godine. Ukoliko tako postupite, garantiram uštedu od 30% na godišnjoj razini.

ponedjeljak, 17. prosinca 2012.

Ako radijator "prelijeva", šumi ili puckeće

Vlasnici centralnog grijanja često slušaju pucketanje ili "prelijevnaje" u radijatoru. Obično tada radijator i slabije grije a karakteristično je da je radijator hladan dijagonalno od donjeg izlaznog dijela do ulaznog dijela gdje se nalazi ventil.
Princip rada centralnog grijanja je slijedeći: U sistemu koji je zatvoren (najčešči su zatvoreni), pod tlakom se nalazi voda. Uz kontrolu manometra, sustav se napuni iz gradske mreže do otprilike 1,5 Bar, na hladno. Pritom se odzračuje sustav na svakom radijatoru ukoliko nema sustav izveden odzračnik na jednom povišenom mjestu. Odzračivanje se vrši na slijedeći način. Priključak na mrežu se polako otvara i pušta voda sve dok se na odzračnom ventilu svakog radijatora ne pojavi mlaz vode bez zraka.
Pritom pri punjenju sustava moraju biti 2 osobe.
Kad je sustav pun, zatvori se dovod vode i zarvore se odzračni ventili na radijatorima.
Kako se voda u sustavu grije tako se povećava tlak u sustavu. Da nebi došlo do porasta tlaka i probijanja zaštitnog ventila u bojleru, brine se ekspanzijska posuda. To je jedan spremnik koji u unutrašnjosti ima običan balon sličan automobilskoj zračnici kotača. Kako se voda širi, taj balon amortizira pritisak koji uvijek ostaje isti, odnosno pritisak varira u opsegu do 0,5 bara.

Ponekad kod punjenja u gradskoj vodovodnoj mreži ima uvijek zraka pa on punjenjem ulazi u sustav.
Kako je voda netlačiv elemenat, ulazi u radijator i zrak koji je ušao punjenjem potiskuje taj zrak prema van. Zračni prostor ne dozvoljava vodi da ispuni cijeli radijator i on djelomično ostaje neispunjen.
Da bi se istjerao zrak treba postupiti na slijedeći način.
Zatvoriti rad bojlera (peći) na način da se ugasi cirkulaciona pumpa. Otvoriti radijator koji "prelijeva", te lagano odvrnuti odzračni ventil (nalazi se na suprotnoj strani od glavnog ventila u istoj razini)
Lagano odvrnuti ventil a ispod postaviti plastičnu posudu (najbolje od jogurta). Pustiti da izađe zrak, a to će se čuti tako da on izlazi šišteći. Čim zrak izađe početi će isticati voda u mlazu.
Kad taj mlaz bude potpuno bez šištanja, znak je da više nema zraka u radijatoru. OPREZ!!
Ako odzračujete radijator koji grije voda može biti vruća pa se možete opeći.
Preporučam odzračivanje na hladno. Nakon dovršetka sustav opet nadopuniti, tako da manometar na hladno pokazuje pritisak od 1 BAR.

četvrtak, 13. prosinca 2012.

Kad Laptop "gmiže kao puž"

Desi se dosta često da laptop odjednom uspori, "gmiže", sustav se diže u nedogled, aplikacije se učitavaju vrlo sporo. Tada su nam najprije krivi ISP (Internet Service Provider), ili što bi se po naški reklo "dobavljači internet usluga". Tada se prilazi nazivanju, žalopojkama, i svemu što "je krivo" za takovu sporost. Međutim , prije nego svalimo krivce na sve druge, obratimo pažnju na našu okolinu i mjesto gdje držimo laptop.
Laptop je obično smješten na stolu, i sa donje strane je smještena mrežica koja usisava zrak za hlađenje procesora. Istovremeno je sa zadnje bočne strane izveden otvor za "ispuh" toplog zraka. Nažalost, tehničkim rješenjem je ovaj otvor ispod izveden malo nespretno, jer se na površini sakuplja prašina koja je "smrt" za brzinu laptopa. Podignite laptop i okrenite ga, vidjet ćete čitavu gomilu prašine kako viri iz mrežice. Ta prašina kad se nakupi i potpuno zatvori otvor ventilatora, laptop će usporiti jer se procesor zagrijava. Ujedno ako je potpuno začepljen, temperaturna zaštita će proraditi i onemogućit će potpuno pokretanje laptopa. Rješenje je slijedeče: Najbolje je kompresorom pročistiti otvore za ventilaciju ali ne bilo kako. Nikako ne upuhivati mlaz zraka ispod prema bočno vani, već upravo suprotno. Sa bočne strane prema unutra, tako da prašina izađe ispod van . Pritom budite oprezni!!. Ukoliko pod pritiskom od 5 - 8 bara upuhujete iz blizine zrak u računalo, recite "zbogom" ventilatoru koji hladi procesor, jer će ta silna količina zraka jednostavno iščupati ventilator iz ležišta. Najbolje bi bilo ako imate kompresor, skinuti poklopac sa dna laptopa kako bi imali pristup do procesora. U tom slučaju držite prstom ventilator da se ne okreće dok ispuhujete okolinu.
Ako ne skidate poklopac onda čačkalicom (ne nikako iglom) kroz mrežicu zablokirajte  ventilator dok ispuhujete. Pošto kompresor nema baš svatko, možete si pomoći vrlo jednostavnim trikom.
Obična pumpa za bicikl (ona kineska za 30 Kn) odlično će poslužiti. Kupite za par kuna i onaj kompletić koji služi za napuhivanje luftmadraca, malih bazena i lopti. Upravo onaj nastavak sa šiljkom za loptu stavite na izlaz crijeva pumpe. Ne zanemarite tih tridesetak kuna, jer ako laptop odnesete u servis, "majstori" će vam naći desetke razloga da vam naplate od 200-400 kn za ovaj posao koji možete napraviti zabadava. Preporučam svakih 2 tjedna prekontrolirati stanje ventilatora.

ponedjeljak, 10. prosinca 2012.

Komično, ali da vam se ne desi!

Vic ide ovako:  Vozač je zbog prazne gume bio primoran stati uz zid jedne zgrade jer je jedino tu bilo mjesta za parking. Podigao je auto na dizalicu, skinuo kotač i uz rubnik složio 4 vijka koji drže kotač.
kako je u blizini bio šaht od kanalizacije, proradio je "Murphyjev Zakon". Ako netko nezna što taj zakon govori, evo objašnjenja: "Ako vam nešto pođe po zlu, budite sigurni da će vam se to baš desiti kad se najmanje nadate". Kako je vozač prtljao nešto oko rezervnog kotača, nogom je nehotice odgurnuo vijke i oni nestadoše u šahtu par metara duboko.

Vozač očajan   u beznađu kako da nastavi posao, osvrne se i na zidu opazi dvojicu muškaraca.
Nije obraćao pažnju na njih jer su se čudno ponašali i cerekali su se i dobacivali neslane šale na račun nesretnog vozača. On je pak sav očajan smišljao način što da radi. U blizini nije bilo telefonske govornice a u to doba nije bilo mobitela.

Vozač je prišao na ulaz u zgradu i na portirnici zamolio vratara da se posluži telefonom. U tom času na tabli na zidu je uočio veliki crveni natpis: "Psihijatrijska bolnica Vrapče".

Dok se vratio do automobila, jedan od dvojice na zidu ga upita:"Gospon, mogu vam ja nekaj predložiti"? Mo'š mislit, pomislio je vozač, da mi tu neki koji je u psihijatriji daje savjete.
Ali, ipak, pomisli on, neka kaže što misli, od toga mi se nemože ništa desiti.
Ajd' reci što imaš.
Pa, gospon, sa svakog kotača skinite jedan šaraf i zašarafite na taj kotač, sa tri šarafa na svakom kotaču se budete dopelali do mehaničara.
Hm...reče vozač, ali dajte mi recite zakaj ste vi uopće tu?
Gospon, reče ovaj na zidu, ja im već 20 godina to tumačim ovdje al me niko ne shvaća ozbiljno.

A sad, ozbiljno o gore navedenom. Ako vas zadesi slična situacija, imate ideju ako vam šarafi padnu u šaht. Ako ste pokraj šahta budite sigurni da će vam se to desiti.

Prirodni insekticid

Nastoječi u proizvodnju povrća i voća uvesti što više ekologije, nažalost još nedovoljno se koriste prirodni insekticidi. Jedan od zaboravljenih insekticida je buhač, mediteranska biljka koja se prije pedesetak godina koristila kao insekticid.   
Buhač je biljka sa debelom stabljikom i bijelim velikim cvjetovima.
Buhač je nazivan još i dalmatinska krizantema ili ivančica, a dalmatinsko područje klimatski je najpovoljnije za njegov rast. Na našem području uzgajao se do kraja šezdesetih godina prošlog stoljeća, kada su ga iz upotrebe istisnuli jeftiniji i praktičniji sintetički insekticidi. Međutim, svjetski trend povratka organskom, ekološkom i zdravom uzgoju biljaka i zdravom načinu života, vratio je život i ovoj zaboravljenoj korisnoj biljci. Samljeveni buhač uništava sve biljne i životinjske nametnike bez lošeg učinka na ljude i životinje, odbija kukce, brzo se razgrađuje i njegovom upotrebom na prirodan i nesintetički način nestaju svi nametnici koji smetaju u organskoj proizvodnji voća, povrća i biljaka. Cvijet buhača raste na stabljici visokoj oko šezdeset centimetara, korijen je razgranat dosta duboko, ne treba je zalijevati, ne treba poboljšavati zemlju gdje raste, jer je u stvari i nastala na škrtom dalmatinskom tlu.

Drugi način primjene prirodnog insekticida je obična kopriva. Koprivu u punom cvatu (6 i 7 mjesec) treba pobrati, i namočiti je u plastičnu ili metalnu posudu od oko 30 - 50 litara.
Otopinu ostaviti na suncu 3 dana na najvišoj temperaturi što je moguće više.
Dolazi do fermentacije koprive i otapanjem njenog otrova (mravlje kiseline) i ostalih sastojina kojima je kopriva bogata.
Nakon 3 dana otopina će biti crne boje, masna na dodir i vrlo smrdljiva.
Takovom otopinom prskaju se voćke i povrće protiv lisnih ušiju i ostalih nametnika.

Indikator stanja auto akumulatora

Poznato je da auto akumulator zakaže baš uvijek u najnezgodnije vrijeme i najnezgodnijem mjestu.
da bi vozač u svakom trenu mogao znati u kakvom je stanju akumulator u vozilu, pokazat će ovaj indikator stanja baterije.
LED1 (crvena) zasvijetlit će ako vam je akumulator prazan, odnosno ako mu je napon pao na 10,6 V.
Tako prazan akumulator treba čim prije napuniti kako nebi došlo do sulfatizacije ćelija a time i do trajnog uništenja akumulatora.
LED2 (zelena) svijetlit će stalno, odnosno tako dugo dok je napon akumulatora idealan (oko 12,8-13,6V). Pločicu montirajte na skriveno mjesto, a žice sa LED diodama izvucite na vidljivo mjesto.
Neka vas ne smeta ako u trenutku paljenja motora zasvijetli crvena LED. Naime, elektropokretač u trenutku paljenja "povuče " veliku struju a time i trenutno padne napon na akumulatoru.
U trenu kad se pokrene motor, zelena LED treba opet zasvijetliti.

Regulirani ispravljač i stabilizator napajanja

Ova shema pokazuje jednostavan regulator napajanja koji se može potenciometrom regulirati u rasponu od 1,25 do 25 V i dati struju do 3 A. Osnova regulatora je IC LM 350, sa nekoliko dodatnih elemenata koji pasivno daju regulaciju. Sklop ima u sebi sve zaštite od kratkog spoja, preopterećenja i pogrešnog polariteta. kako se pri niskim naponima javlja zagrijavanje IC, obavezno ga montirati na hladnjak.
Napon na izlazu se regulira potenciometrom od 2,5 - 5 K.
Cijeli sklop se može montirati u PVC kutiju sa mrežnim kablom na jednoj strani a priključnim klemama za + i - napajanje na drugoj strani.

Punjač baterija iz računala

Svako moderno računalo danas ima nekoliko USB utora za priključak raznih uređaja (slušalica, tipkovnica, mobitela). USB utičnice daju +5 V DC napona otprilike 50 mA struje.
Da bi dobili napon iz USB utora, trebamo imati USB kabel od nekog nerabljenog uređaja, najbolje iz stare potrošene tipkovnice. Odrezati treba kabel na tipkovnici. Tamo ima od 3 do 5 žica koje treba ispitati OHM metrom (univerzalnim ispitivačem). Trebamo naći 2 žice koje daju pozitivni napon od 5 V. Ostale žice ne trebamo.

Baterije punimo tako da ih priključimo serijski. Pošto su punjive baterije napona 1,2V, priključimo 4 komada što daje 4,8V.

PAŽNJA!!! puniti se mogu samo baterije za punjenje. Obične alkalne baterije NE SMIJU SE PUNITI, jer može doći do pregrijavanja i eksplozije.

Dioda D1 označena na shemi služi od pogrešnog polariteta spajanja (zaštita ako se baterija nepravilno spoji na punjač, odnosno zamijene + i - polovi na bateriji.)
Otpornik R1 služi za ograničenje struje punjenja, koji ovisi o broju baterija koje se pune.

230 V iz auto akumulatora!

Iako danas na tržištu ima mnogo tipova invertora (pretvarača) napona iz 12V na 230V,  osobe sa  minimum znanja i alata mogu napraviti izvor napona od 230 V tamo gdje nema mreže.
Shema DC AC Pretvarača

Sa malo dijelova,(cijena ukupno ispod 150 Kn), lemilicom i malo znanja moguće je napraviti ovaj pretvarač. najveća stavka je trafo. Ostali dijelovi (IC, tranzistori, otpori i kondenzatori ) su vrlo jeftini.
Trafo mora imati 2 x 10 V na sekundarnoj strani i mrežni namotaj od 230V na primarnoj strani.
Primarni i sekundarni namot transformatora

Ako imate strpljenja i neki trafo koji ima mrežni namotaj (uglavnom svaki trafo iz nekog aparata koji koristi AC 230V ima taj namotaj).
Rastavite trafo sve do primarnog namotaja te sekundarni namotajte  sa CU lakiranom žicom promjera 0,8 mm, tako da ima 3 izvoda. Srednji je namotaj zajednički a ostala 2 trebaju dati 10 V na izlazu.
Ukoliko nemate pri ruci takav trafo, možete ga nabaviti u prodavaonicama ili naručiti kod elektroinstalatera koji se bave namatanjem transformmatora.
Navedeni oređaj može dati oko 50 VA (50W snage).
Uporabom jačih tranzistora i većim presjekom žice u sekundaru transformatora mogu se dobiti i pretvarači čak do 500 VA.

Kako napraviti punjač akumulatora?

Tvornički punjači ol
ovnih automobilskih akumulatora su dosta skupi, a gotovo nijedan iz te grupe nema ugrađenu elektroniku za zaštitu od prepunjavanja.

Ukoliko uzmemo u obzir Ohmov zakon, struja punjenja, (ne napon)  linearno pada kako se penje napon na klemama akumulatora. Međutim, kod potpuno punog akumulatora (14,8 V), struja nije potpuno isključena, već može doći do prepunjavanja, a time i "kuhanja" elektrolita u ćelijama.
da bi se to spriječilo, možemo si to sami napraviti u DIY (Do It Yourself) ili u "sam svoj majstor" izvedbi. Potrebno je napraviti mali elektronički sklop koji će regulirati struju punjenja.

Sklop je vrlo malih dimenzija, te može biti kao dodatni sklop k punjaču, ali je najbolje ga ugraditi u već tvorničku kutiju punjača u kojoj ima dovoljno mjesta.
Sklop sačinjavaju Graetz most, nekoliko dioda IC 7805, par otpornika i tranzistor.
Sklop djeluje na slijedeći način:
Punjač puni maksimalnom snagom od cca 5 A sve dok napon na klemama ne dostigne prag od 13,5 V.
Otpornikom R2 (eksperimentirati), određuje se početak i kraj punjenja (12,5 - 14,8V)
Tada, se kroz D1 smanjuje napon za 0,7V i struja punjenja se smanjuje za 1A, sve do zadnje D3 kada je napon blizu 15V. Struja punjenja je tada 0 A.
Punjač možete držati na akumulatoru bez iskapčanja, ako je akumulator izvađen preko zime.
Ne postoji opasnost od prepunjavanja, jer ako napon uslijed zime padne, proces punjenja će se ponavljati. Tranzistor i IC treba montirati na hladnjak jer se u radu griju.

srijeda, 5. prosinca 2012.

Kako uživo pratiti let zrakoplova na nebu?

Boeing 737
Mnogo puta nam pogled odluta u nebeske  visine i beskrajna plavetnila iznad nas. Često nam u oči upadnu bijeli tragovi zrakoplova koji na velikim visinama plove na svoja odredišta. Često nas i zanima odakle leti, kuda leti, čiji je, na kojoj je visini.
Donedavno smo mogli samo maštati o tim podacima.
Airbus A319
Odnedavno, samo jednim klikom miša zrakoplov koji leti iznad vas možete detektirati i to, naziv leta, kompanija, vrsta zrakoplova, tip, visina leta, zemljopisni položaj, polazna i odredišna zračna luka, brzina leta, i gotovo svi podaci.
Interesantno je da možete pratiti zrakoplov od polijetanja do slijetanja (naravno nećete pratiti let iz Londona do Sydneya) jer bi to trajalo 2 dana, ali na kraćim linijama pogotovo na domaćim, možete vidjeti gotovo sve. Tako ćete biti sigurno da su putnici među kojima su i vaši namiliji sretno stigli na odredište.
Da bi to sve mogli pratiti, kliknite  OVDJE....
Kliknite gore desno na Jump To Area, odaberite Europe, i klizite stisnutim mišem na vaše područje. Ako kliknete na plavu točku Zagreb Airport, pokazat će vam trenutno kamo iz Zagreba lete zrakoplovi (Outbound)  te odakle slijeću u Zagreb (Inbound). Kliknite na ON na desnoj strani, i vidjet ćete gdje se trenutno nalaze zrakoplovi koji trebaju sletjeti i oni koji su uzletjeli.
Mogućnost Delaya je prikazan na desnoj strani. Najviše se može odsupiti 5 minuta.

petak, 23. studenoga 2012.

Čemu služi strujni limitator?

Sam naziv "limitator" znači sprava koja nešto ograničava, spriječeva . U slučaju strujnog ili naponskog limitatora podrazumijeva se uređaj koji se ugrađuje na razvodnu ploču gdje se nalaze osigurači i zaštitna sklopka FID.
Limitator prema svojim karakteristikama ima zadaću da u momentu prekoračenja potrošnje struje, isključuje napon. Prije ugradnje limitatora trebamo izračunati ukupnu angažiranu snagu svih potrošača u kući ili radionici. Dakle, uključenjem svih potrošača istovremeno, doći ćemo do neke cifre koja pokazuje snagu svih potrošača. To znači da ako je npr snaga svih potrošača 8 kW, onda ćemo dimenzionirati tako i limitator. Idealno bi bilo da je snaga limitatora 6 kW. Ta snaga će spriječiti korištenje svih uređaja istovremeno što mu je i svrha. Prekoračenjem snage od 6 kW, isključit će limitator i time nas upozoriti da smo "pretjerali" sa snagom.

Evo prikaza najvećih potrošača snage u kućanstvu.


  1. Glačalo                        1200 W 
  2. Sušilo za kosu (FEN)       2000 W
  3. Štednjak (pećnica)         2000 W
  4. Štednjak (Ploča)            1000 W
  5. Vešmašina (iskuhavanje)  1500 W
  6. Perilica suđa (grijanje)    1500 W
Dakle, ukoliko imamo ugrađen limitator od 5 ili 6 kW, trebamo izračunati koje ćemo aparate i kada uključivati.

Napomena: Računica se odnosi na jednofaznu instalaciju.

srijeda, 21. studenoga 2012.

Najveća legla bakterija u vašem stanu.

Obično se kao najprljavije mjesto gdje ima najviše bakterija smatra WC školjka.
Varate se, to je samo uvriježeno mišljenje ali najčešće netočno. Nravno ne misli se tu kao onaj prizor WC-a iz filma "Desperados", već na prosječno čistu WC školjku. Međutim, u vašem stanu ima izvora bakterija više i na više raznih mjesta. Prema nekim istraživanjima, Chuck Gerba, profesor mikrobiologije na sveučilištu u Arizoni, proučava prenošenje bolesti u okolini. To njegovo istraživanje podrazumijeva i mjerenje koliko bakterija sadrži koja površina u kućanstvu. Uglavnom je u potrazi za bakterijama poput E. coli ili stafilokoka. poredak "izvora" bakterija u vašem stanu najčešće izgleda ovako:

  1. Daska za rezanje mesa  oko 1000000 bakterija/červorni inch
  2. Spužva za suđe ili  čišćenje umivaonika oko 700000
  3. Odvodi kade i sudopera oko 400000
  4. WC školjka oko 150000
  5. Vaš mobitel oko 50000
  6. Vaša usna šupljina oko 25000
Redovitim čišćenjem ova koncentracija će se smanjiti. Najčišće sredine i predmete koje sam nabrojio imaju Kanada i Australija.

ponedjeljak, 19. studenoga 2012.

Podaci o nepoznatim filmovima

Koliko puta ste gledali neki film, pa vam nikako na pamet nije mogla pasti ideja kako se zove glavni glumac. Da o datumu snimanja filma te ostalim glumcima i ne govorimo.

Google će pronaći mnogo podataka, ali toliko podataka o svim filmovima, serijama, kazališnim i ostalim predstavama nigdje nećete naći kao na ovom mjestu.
Mnogima će se ovo činiti deplasirano, ali ima mnogo ljudi koji neznaju gdje tražiti podatke koji ih interesiraju. Pogodili ste, radi se o IMDB (Internet Movies Database) WEB portalu, na kojem je pohranjeno na milijune filmskih naslova, podataka o njima.

Osim svjetskih filmskih brojeva, ima tu i Hrvatskih te EX YU produkcija.

Za pronalazak željenog filmskog broja dovoljno je u Google-u upisati IMDB i dobit ćete ovo:

http://www.imdb.com/

Dobit ćete tematski popis filmova, zatim najviše pozivanih, najpopularnijih u doba prikazivanja.





Kako "zapaliti" ženu?

Teorije kako prići ženi, kako je zainteresirati za sebe, postoje otkad je svijeta i vijeka. Moderni načini ophođenja i zavođenja su sve suvremeniji, sve moderniji i bazirani na tehnologiji a sve manje na šarmu.

Svaki muškarac ima svoj način ophođenja, zavođenja žene.

Ipak, ovaj prikazan na videu je jedinstven. Pritom je uporabljena i sila i tehnologija ona benzinska.
Drvosječe će najprije prodrijeti u tajne takvog načina zavođenja.

Pogledajte, poslije zavođenja, stvorio se i dim kao popratna pojava..

Ready to start make love!


subota, 17. studenoga 2012.

Kako izbrisati neželjeni blog?

Era pisanja blogova zbog vlastite promocije, neke sitne zarade ili nekih drugih razloga danas je omiljena zabava i starih i mladih. Međutim, u toj namjeri često ili nema dovoljno inspiracija ili ih ima previše, pa se tu nađe svega i svačega. Obično dođe neka ideja ali nakon nekoliko postova nema više niti volje, ali ni sadržaja. Takav Blog nije od neke koristi ni čitateljima ni autoru, pa samo zauzima nepotrebne domene na Serverima. Neželjeni Blog ili Blog koji ste pogrešno postavili može se ukloniti.
Takav način može biti trajno ili privremeno izbrisani sadržaji Bloga.
Pošto ima danas mnogo upita o uklanjanju Blog sadržaja i cijele domene sa različitim i dobronamjernim i zloonamjernim odgovorima, nastojat ću ovdje odgovoriti kako najbezbolnije uklanjanje cijelog Bloga sa Servera.  Postupak je slijedeći:
Logirajte se u blogger.com  na vašu domenu. Dakle, na kartici s lijeve strane "Postavke", kliknite "Ostalo" (skroz dolje sa lijeve strane). Gore desno (vidi sliku) otkrit će vam se opcija "Brisanje Bloga". Razmislite prije dali stvarno želite obrisati, jer se time uklanja sav sadržaj.
Ipak, Google je razmislio o tome , pa je ostavio mogućnost vraćanja Bloga. Skrivene postavke i sadržaji neće biti vidljivi na Serveru, ali će biti u roku 90 dana moguće sve vratiti natrag.

Neko vrijeme će još uvijek biti sadržaj vidljiv čitateljima jer se dio sadržaja pohranjuje u kolačiće "Cookies". Kako bi i to maknuli, potrebno je u Browseru u kartici "povijest" (history), izbrisati kućicu sa kolačićima. Ne zaboravite da će biti izbrisani svi kolačići, ne samo od Bloga.













četvrtak, 15. studenoga 2012.

Što ako se elektromotor vrti unatrag?

Elektromotori sa kaveznim sustavom  (asinhroni motori) vrte se uvijek u određenom pravcu. Jednofazni motori (npr od vešmašine) se mogu vrtjeti na obje strane, što ovisi o spoju namotaja sa kondenzatorom.
Međutim, trofazni motori se isto vrte na oba načina ali za njihovo pokretanje nije potreban kondenzator.
Jednofazni motori imaju napon napajanja 230 V AC

, dok trofazni motori imaju napon napajanja 380 V AC. Jednofazni motori se napajaju faznim i Neutralnim vodičem, dok za trofazni nije potreban neutralni vodič. To zbog toga što je napon između Faznog i Nultog vodiča 230V, a između različitih faznih vodiča napon je 380V. Ukoliko npr elektromotor za kružnu pilu (cirkular) uključimo i on se vrti u suprotnom smjeru, ispravan smjer vrtnje ćemo postići ako 2 krajnje žice međusobno zamijenimo.

nedjelja, 11. studenoga 2012.

Zašto automobil troši ulje?

Mnogi vozači se hvale kako njihov automobil ne troši ulje. Potpuno netočno, svaki auto mobil treši ulje jer je namjena ulja da zaštiti površine koje su podložne trenju, Dakle, u svom radu motor troši male količine ulja, negdje optimalno 1 dcl /2000 km. Ova potrošnja ovisi od vrste automobila, stanju motora, način vožnje.


Zašto motor troši ulje? Površine u motoru koje se taru, moraju biti nauljene da se spriječi grijanje i oštećivanje površina.
Motorno ulje hladi tarne površine unutar cilindara i klipova.
Ulje brtvi, spriječava prolaz plinova između stijenki cilindra i klipova.
Ulje spriječava začepljenje utora od gareži između klipnih prstenova.
Svaki automobil ima tvorničku deklaraciju kojom je određena količina ulja koje će motor potrošiti na određeni broj kilometara. Neka prosječna potrošnja unutar  5.000 km je oko 0,4 do 0,7, lit.
Prekomjerna potrošnja ulja kod automobila rezultira istrošenim automobilom, itrošenim klipnim prstenovima, oštećenim gumicama na ventilima.
Takovo prekomjerno trošenje ulja očituje se bijelim dimom iz ispušne cijevi, te intenzivnim oštrim mirisom iz automobila koji troši ulje.

Kako radi izmjenična naponska sklopka?

 Često imamo potrebu da se jedna svjetiljka pali sa 2 različita mjetsa, npr na početku i kraju stepeništa.
Tada se ugrađuju izmjenični prekidači kojim se takva svjetiljka pali sa 2 mjesta

Takva sklopka izgleda izvana kao i svaka druga, osim što s druge strane osim 2 kleme za žice ima 3.
Njeno ime govori da se izmjeničnim paljenjem i gašenjem može paliti sijalica sa 2 mjesta .
Za funkcioniranje izmjeničnih sklopki, potrebno je da u priključnoj kutiji u zidu imamo 3 žice.
Jedna od tih žica obavezno treba biti Fazni vodič a druge dvije slobodne. Nulti vodič se u sijalicu vodi direktno iz RO (Razvodni ormar).
 
Prije ikakovih intervencija na žicama, isključimo FID sklopku (ne osigurače).
Razdvojimo žice tako da su sve 3 odvojene. u obje priključne kutije.
Nakon toga uključimo napon i faznim ispitivačem ustanovimo koji je fazni vodič.
Prema standardima on bi trebao biti crne ili smeđe boje. Ostale 2 žice bi trebale biti druge boje ali da budu iste. Na primjer, ako je fazni vodič crne boje, ostale 2 žice bi trebale biti smeđe.
 
U prvoj priključnoj kutiji na srednju klemu sklopke spojimo fazni vodič, a na druge dvije ostale žice.
U drugoj priključnoj kutiji slobodnu žicu (ne fazu) spojimo na srednju klemu, fazu na jednu a ostalu slobodnu klemu drugu žicu.
Ako smo dobro spojili, uključimo napon.
Svjetlo bi se trebalo paliti i gasiti na oba mjesta.
U prilogu dajem električnu shemu spoja izmjeničnih sklopki.


Kako ispeći janjca ili odojka na ražnju?

Janjetina i odojak, autohtoni su "hrvatski" prehrambeni proizvod. Kad se razvije diskusija o tome dali je bolja janjetina ili odojak, uvijek ima "pro et contra" za jedno ili drugo. Bez obzira dali netko više voli prasca ili janjca, važno je znati kako ga pripremiti i ispeći.

  • Janjetina se priprema za ražanj na način da se oguljeni i očešćeni janjac (idealno očišćeni težine do 20 kg) osgtavi da se ocijedi i osuši cca 2 sata. Tada se nasoli iznutra i izvana. Neki preporučuju soljenje krupnom solju, iako vlada mišljenje da sitna sol bolje ulazi u tkivo tako da se bolje rasporedi. Za jedno janje od cca 15 kg, treba otprilike 1,5 kg soli. Nasoliti najprije iznutra zako da sol dospije po mogućnosti u sve dijelove iznutra. Nasoliti i izvana, dobro utrljati sol te janjca zašiti špagom ili to neki čine i sitnim kostima od rebara.  Janje se najkvalitetnije ispeče u dobrim krušnim pećima koje se moraju dobro zagrijati do cca 230 stupnjeva. Kako ćemo odrediti otprilike koja je to temperatura?. Vrlo lako. Kad u peći više nema drva koje gori nego je sam žar, u peć stavljamo novinski papir koji lagano izgužvamo. Ako papir odmah plane, temperatura je previsoka, sve dok papir ne nestane ali bez plamena. Tada janjca stavimo u peć na pladanj, ali tako da cijeli stane na pladanj da mast ne kaplje direktno u žar. Ulaz peći zazidamo ciglom, ili još bolje da izrežemo komad tvrde mineralne vune na dimenzije otvora peći te da ploču omotamo alufolijom. Treba imati iskustva sa pečenjem jer se peć tijekom procesa nesmije otvarati. Ako smo postupili prema naprijed navedenom, peć ćemo otvoriti nakon 2,5 sati. Za to vijeme će pečenje biti idealno pečeno izvana i iznutra.
  • Odojka pečemo na isti način i istim postupkom, samo vrijeme pečenja produžimo na 3 sata.
Pečenje na ražnju, dakle na otvorenom prostoru razlikuje se po tome što se proces pečenja nadzire i proba tijekom cijelog postupka pećenja. Ražanj na kojem se nalazi janjac ili odojak treba osigurati tako da se pečenje ne okreće dok se peče. To se postiže na način da ražanj drveni ili metalni ima 2 "križa" obrnuto stavljena koji iznutra spriječavaju dase pečenje ne vrti na samom ražnju. Ispod pečenja staviti veliku kadu za otjecanje mati koja kaplje sa pečenja. Ložište se založi dobrim i kvalitetnim drvima (bukva, grab) Izbjegavati drvo koje ima u sebi tanin (kesten) a u svakom slučaju izbjegavati četinjače koje sadrže kalofonij i smole. Kad se nakupi dosta žara isti se nakupi ispod ili najbolje malo sa strane mesa koje se peče. NIKAKO meso ne peći u dodiru sa plamenom.
kako se žar polako gasi, a drva koja izgaraju sa strane, povremeno žar lopaticom nanesti bliže pečenju.
Okretanje ražnja je danas obično električnim načinom a sama izvedba motora će biti opisano u slijedećem postu. Može se okretati i ručno ali tada treba biti više osoba kako bi se mijenjali. To nije nikakav problem jer je pečenje ražnja manifestacija kojoj obično prisustvuje mnogo ljudi.
Proces pečenja ovisi o više faktora, kao masa koja se peče, kvaliteti drva, kvaliteti ražnja (pečenjare)
starosti mesa.